Recensies

Recensie 22 januari 2017:

Nieuwjaarsconcert 2017, een muzikaal feest.

Wat was het een muzikaal feest In de Tille in Boijl. Het Nieuwjaarsconcert van het Gemengd Koor Boyl, trok ruim 120 toehoorders. Zij kregen bij binnenkomst een prachtig programmaboekje in handen dat tot stand kwam dankzij de bijdragen van een aantal sponsors. De dankbaarheid van het koor was duidelijk te merken.
Het publiek werd getrakteerd op een mooi samenhangend programma dat geopend werd met het prachtige Magnificat van Vivaldi. Werkelijk kippenvel bezorgende solo’s van Mirjam Cornelisse en Marijke Beute bezorgde het publiek warme handen van het lange applaus.
Het programma bood van alles wat: Franse volksliedjes, liefdesliedjes en bovendien een hele mooie opvoering van de Messe Breve no. 7 in C van Gounod.
Na de pauze werd de Musical South Pacific gevolgd door een blokje operette, waarin Mirjam Cornelisse op originele wijze zong en acteerde. Zelfs Nederlands ontbrak niet op het programma met Nooit vergeet ik die dag, dat in 1971 werd vertolkt door Mieke Telkamp.
Het concert afsluiten met de Irish Blessing klonk heel bijzonder. Het enthousiaste publiek applaudisseerde er ook nog een toegift uit. De meest sprekende reactie was na afloop misschien wel van de mevrouw, die uitriep: “Ik heb de ochtend van mijn leven gehad “.

Recensie 6 november 2016:

GEMENGD KOOR BOYL VERRAST IN KOLONIEKERKJE.

Toen het Gemengd Koor Boyl, ( gemeente Weststellingwerf, provincie Friesland ) op zondagmiddag 6 november 2016 even over de grenzen ging en een concert gaf in het koloniekerkje in Wilhelminaoord (gemeente Westerveld, provincie Drenthe) zorgde dat voor een verrassende kennismaking met een – mogelijk – nieuw publiek.
Hier was een enthousiast en zeer gedisciplineerd gezelschap dames en heren, in totaal een klein dertigtal, ongetwijfeld onder goede leiding bezig de harten van dit publiek te veroveren.
Dat begon al bij de opening met gesproken woorden, die zoveel moed en durf uitten en direct hun duidelijke motivatie wisten te verwoorden: Wij zijn hier om u op te wekken met ons mee te doen, want dat is de enige manier waarbij u zelf het fantastische gevoel van samen zingen kunt ervaren.
Het toen volgende programma gaf een goed beeld van het brede repertoire dat een vrij ongebruikelijke variatie bood van muziekstijlen uit ettelijke werelddelen en vele eeuwen omvattende tijdperken, door GKB samengevat onder de woorden: van mis tot musical.
Prettig met een mooie stem gaf een van de zangeressen steeds de korte inhoud van het daarna volgende lied. Eén wens: misschien vind de koorleiding nog de middelen om de bezoekers zachtjes mee te laten neuriën via een uitgebreider programmaboekje met alle
gezongen teksten. Het koordoel - uitbreiding – krijgt vast meer kansen!
Nog niet genoemd maar desondanks hogelijk gewaardeerd was tussen de a-capella songs de als altijd mooie begeleiding van pianiste Jeanine Santing.
Hoeveel beter klinkt op een zonnige herfstdag als deze dit koor zingend in dit kerkje te midden van een kleurrijke bomenpracht, met een buiging naar Frank Sinatra , Nat King Cole en anderen: Autumn Leaves. Dit even rustgevend , bijna eerbiedig gevolgd met bijna een uitroep van bewondering” What a Wonderful World. Louis Armstrong leek met de tenoren en bassen mee te zingen.
Redenen te over om te gaan naar levendiger uitingen van blijdschap?Jawel, dat kan alleen met de dans. De Tourdion beloofde een frisse afwisseling van serene klanken: hup, de voetjes van de vloer, hoewel, aan het hof van Bourgondië zal het in de 15e en 16e eeuw wel wat eleganter zijn gegaan.
Direct wordt ook duidelijk dat dirigente Marijke Beute een zeer belangrijk aandeel heeft in het succes van dit gezelschap.
Een pittig Frans liedje - La, la, la, je ne l’ose dire- zingt het koor, compleet met het feest verhogende mimiek echt knap, net als ooit de King’s Singers. Dan weer Hollands realiteitsgevoel : het weer!!: Somewhere Over the Rainbow. Filmmuziek uit The Wizzard of Oz.
Na een sappige portie Dutch Blues nadert dan het avondlijk uur en is er tijd voor Nocturnes, dromerig, romantisch, ietwat zwaarmoedig van stemming. Om onmiddellijk daarna weer fris en pittig het eerste deel voor de pauze af te sluiten met o.a. het woord aan solisten uit de uitstekende mannengroep: There is nothin’ like a dame.
Als apotheose in deze voortreffelijke programma-opbouw begonnen koor en pianiste na de pauze met een Latijnse psalm, De Profundis . Vertaald : “Uit de diepten heb ik tot U geroepen.” Deze smeekbede van mens tot God van Wolfgang Amadeus Mozart , wist te ontroeren door zijn eenvoud.
Tal van componisten wisten, behalve na die uit de Gregoriaanse periode, de verschillende gezangen van de R.K. eredienst met hun muzikale interpretatie te verrijken. Die van (in feite operacomponist) Charles Gounod bracht muziek en teksten van 5 delen
heel dichtbij, vanaf het Kyrie Eleison tot en met Agnus Dei. De titel Messe Breve betekent Korte Mis.
Uit de daarop passende en volgende lofzang tot Maria – het Magnificat van de 18e eeuwer Antonio Vivaldi klonken de delen 4 en 5 niet langzaam en ingetogen, maar vol energie en daardoor overtuigend Presto.
Met een mooi gebonden Irish Blessing ( May the sunshine warm upon your face… ) werd dit in vele opzichten verrassend en verrijkend concert afgesloten. Graag tot ziens!

Jan Toor